Profesijný bakalár Samuel si robil stáž v nemeckom Volkswagene

Samuel Babjak, momentálne končí tretí ročník z jeho štvorročného profesijného bakalára na Strojníckej fakulte STU. Študuje program, ktorý sa podľa jeho slov komplikovane volá, a to je prevádzkový technik dopravnej a výrobnej techniky. Okrem techniky sa zaujíma aj o business, preto zároveň sa dal aj na štúdium MBA na Central European Managment Institute v Prahe. Samuel sa snaží zlepšovať aj kvalitu vzdelávania na VŠ na Slovensku a je  členom v európskej študentskej organizácií BEST.  A aká bola jeho skúsenosť so stážou sa práve dočítate v nasledujúcom rozhovore.

Prečo si sa rozhodol ísť na Erasmus stáž? Kedy nastal ten moment, že si si povedal, že chceš ísť mimo Slovenska?

Beriem to ako skvelú príležitosť poznať ďalšiu krajinu, ľudí, vytvoriť si nové kontakty a spoznať výrobný podnik zameraný na produkciu čistých elektromobilov. Je to aj zmena prostredia, bol som dlho doma počas home-officu, kde mi je dobre, ale keď máme ako študenti možnosť, je super spoznávať aj okolité európske krajiny. Nebol to jeden moment, kedy by som si povedal, že treba ísť na chvíľu preč. Možnosť absolvovať stáž bola výborná ponuka pre ktorú som sa prihlásil do programu profesijný bakalár. 

Na ako dlho si vycestoval?

Od začiatku apríla a plán je ostať do prvých júlových dní. Termíny nemusia byť úplne presne zadefinované pri prihláške, dajú sa prispôsobiť po dohode s zahraničným oddelením. 

Čo všetko bolo potrebné vybaviť, aby si mohol vycestovať?

Nutné je vyplniť a podpísať rôzne dokumenty, ktoré má mať uni v rámci sekcie Erasmus na svojej stránke zverejnené. Progresívne pristupujúce uni. majú systém kde uchádzač vyplní potrebné údaje, zamestnávateľ doplní a podpíše v rámci jednej stránky. Na STU som to riešil cez posielanie mailov pre zodpovednú osobu, tu je treba poslať všetky dokumenty naraz aj s poistením v zahraničí.  

Na základe čoho si si vybral danú krajinu?

Výber bol pre mňa jednoduchý, keďže VW je nemecký koncern a práve v tejto spolkovej republike majú najviac výrobných podnikov. Minulý rok boli spolužiaci o ročník vyššie v Stuttgarte v Porsche alebo tiež v Mladej Boleslavi. 

Vieš nám odporučiť 5 skvelých miest, ktoré sa určite oplatí navštíviť? 

Samozrejme. Centrum Lipska je krásne, čo určite vidieť na foto, ale aj staré mesto Altenburg, ktoré mi pripomínalo chorvátske uličky. V našom mestečku Schmolln je rozhľadová veža s pohľadom na mesto aj na okolitú krajinu s farebnými poľami. Keď radi športujete cyklocesty prepájajú viaceré dedinky a skoro v hocijakom meste nájdete veľa zmrzlinární. Vzhľadom na Covid sú zatvorené galérie, výstaviská a múzeá. Musíme počkať kým počty aktívnych prípadov padnú.    

Ako hodnotíš stáž v zahraničí? V čom vidíš najväčšie plusy alebo práve naopak mínusy?

Veľmi pozitívne. Veľa spraví priateľská atmosféra na pracovisku aj zvládnuteľná pracovná náplň. Ubytovanie sme si našli fajn cez Airbnb. Mínusy asi nie sú okrem chýbajúceho rodinného zázemia a užšieho okruhu priateľov. Trochu mi ako volejbalistovi chýba tento šport, musím to kompenzovať aspoň cvičením s vlastnou váhou.  

Ako je to s financiami? 

Ja mám v rámci štúdia podpísanú zmluvu s VW SK a tá platí aj tu v rámci zahraničia. Nemáme žiaľ nemeckú zmluvu, ktorá by určite mala vyššie platové ohodnotenia. Naše štipendium od VW sa v treťom ročníku pohybuje od 500-700 eur podľa výsledkov. Od EU dostávame grant vo výške okolo ďalších 700 eur.

Dá sa z grantu v Nemecku vyžiť?

Príjemne ma prekvapili ma ceny bežne kupovaných potravín, aj Bio, ktoré sú tu lacnejšie ako na Slovensku. Keďže som si zabudol na Slovensku nabíjačku na notebook, musel som si kúpiť novú. Cena bola podobná ako na Slovensku. Najväčším výdavkom je ubytovanie. A následne treba počítať s cestou a výdavkami spojenými s týmto aspektom dopravy. Na to nám VW neprispieva. 

Ako hodnotíš prácu vo Volkswagen na Slovensku a teraz v Nemecku? 

Každá práca, či oddelenie má svoje špecifiká a inak tomu nebolo ani v mojom prípade. Počas tohto akademického roka v treťom ročníku som mal možnosť pracovať hneď na troch rôznych oddeleniach pre Volkswagen Slovakia a VW Sachsen. Rád by som ich aspoň zbežne týmto porovnal. Moji kolegovia začínali na oddeleniach svojho mentora, moja mentorka je však z netechnickej oblasti a preto som išiel na oddelenie kvality nakupovaných dielov. Od septembra som pod vedením Holanďana Jacqua pracoval, teda prvý mesiac snažil zorientovať, na monitorovaní kritických dodávateľov. Väčšina práce bola s MS Office. Písal som technické zadanie pre budúce projekty, ktorému som ani po slovensky dobre nerozumel, nie to ešte v nemčine. Šéf to ale potreboval, čiže som musel pokračovať a občas na týždenných rundách prezentovať výsledky oddelenia. Prišla druhá vlna Covid-19 a tá znamenala aj zmenu oddelenia po Vianociach. Oddelenie plánovania montáže pre Karoq som fyzicky navštívil len dvakrát, takže som ani nespoznal kolegov, ako to bolo pri prvom oddelení. Navrhol som tabuľku chýbajúcich zložiek na serveri a zúčastňoval sa na pravidelných poradách pre monitorovanie stavu prevádzkových prostriedkov. Práca na Home Office mi tak nesedela, bolo cítiť, že je ťažké byť súčasťou oddelenia, keď ste nikoho okrem hlasu ani nespoznali. Našťastie sa podarilo nám vybaviť Erasmus a tak sme aj s kolegom Samom odišli do Nemecka, kde sme doteraz. Na zodpovednosť nás má skvelý Slovák, ktorý je vedúcim oddelenia predsériovej logistiky. Aj tu je väčšina zamestnancov na HO, s ohľadom ktorého sme aj navrhovali a analyzovali dotazník porovnávajúci výkonnosť tímu v Office  a na HO. Okrem toho sme boli pri odrábaní chýb na Audi Q4 vo finiš centre, v pilotnej hala sa pozrieť na pripravované projekty, či na montáži kontrolovať výrobný takt.  Zostávajú nám necelé tri týždne, teším sa na to, čo si budeme ešte môcť vyskúšať, niečo nové sa naučiť. Keď porovnám tri oddelenia, bez ohľadu na náplň práce dostanem sa k nasledujúcemu záveru. Celková nálada na oddelení, aká je pohoda, alebo stres z každodennej práce v mnohom záleží práve od nadriadeného. Či je striktný nekompromisný šéf, alebo líder ktorí je empatický a motivuje svoj tím. Ukazuje to aké dôležité je byť takým, čo inšpiruje druhých v akejkoľvek situácii. 

Odporúčal by si ostatným študentom ísť takto študovať na stáž do zahraničia?

Ja som na profesijnej praxi, tú rozhodne je dobré využiť. Stážovať počas pandémie je jedinečné, jemne iné, ale dá sa na to zvyknúť. Svet sa smerovaním po Covide zmenil, práca HO a časté videocalls sa stanú súčasťou práce aj po pominutí nebezpečenstva. Zistili sme aj, že mnohým viac vyhovuje WFH, aj podľa dotazníka, čo sme v rámci projektu na ukončenie semestra analyzovali. Pri rozmýšľaní nad Erasmom by som sa zamyslel nad troma bodmi: 

  • Urobte si v hlave aspoň tak narýchlo cost / benefit ratio. Neviem si predstaviť, čo je veľkou nevýhodou a bránilo by niekomu ísť. 
  • EÚ ponúka skvelú možnosť, ku ktorej, ako mi aj viacerí zamestnanci VW hovorili sa nedostanú po tom, čo už budú zamestnaní a pracovať. Plus je ťažšie cestovať s rodinou, štandardy sa zvýšia.
  • Rozšíri Vaše možnosti následného zamestnania. 

V prípade otázok sa neváhajte ma čokoľvek opýtať na samuel.babjak@best-bratislava.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *